+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

Drie ontwikkelingen op het gebied van voorraadoptimalisatieWelke stappen kun je zetten om je voorraad te optimaliseren? Hierover spraken Retail Connected partners en hun klanten tijdens een Ronde Tafel over voorraadoptimalisatie met 20 toonaangevende retailers. Tijdens de gesprekken werden ervaringen gedeeld over plannen, budgetteren en overzicht houden. We zetten kort de drie belangrijkste conclusies over de toekomst van voorraadoptimalisatie op een rij.

De rol van supply chain medewerker verandert

Tijdens de rondetafelgesprekken kwam de complexiteit van bestelprocessen aan de orde. De rol van supply chain verandert heel erg snel. Het takenpakket van een planner is niet alleen meer operationeel, maar ook steeds meer tactisch. Daarmee wijzigt ook het profiel van een supply chain medewerker. Deze heeft meer sociale, communicatieve en analytische vaardigheden nodig dan voorheen.

Blokker heeft dit opgelost door de bestaande supply chain functies te scheiden. Dit heeft als bijkomstig voordeel dat medewerkers gelukkiger zijn in hun nieuwe rol doordat ze werken binnen hun eigen competentieveld. Hierdoor zijn er doorgroeimogelijkheden voor supply chain medewerkers, waardoor ze langer bij de organisatie kunnen blijven. Binnen de winkelketen heeft de afdeling supply chain ook meer bevoegdheden gekregen, waardoor er strakker gepland kan worden. De supply chain medewerkers werken projectmatig en sturen steeds meer op POS data (kassa).

Bestaat het vak van supply chain medewerker in de toekomst nog wel? Veel van de huidige taken van een supply chain medewerker zullen in de toekomst gedigitaliseerd zijn. Dit zal echter weer andere taken oproepen: de supply chain medewerker anno 2025 is waarschijnlijk meer een supply chain engineer.

Geautomatiseerde planning maakt het verschil

Tijdens een van de rondetafelsessies vertelde Zeeman dat hun omzet en het resultaat jaarlijks een groei laat zien. De textielsuper merkt dat scherp budgetteren, strak monitoren van omzet en marge en het sturen op voorraad het verschil maakt tussen winst of verlies.

Om dit goed te kunnen doen, wordt steeds meer gewerkt met algoritmes en geavanceerde planningprogramma’s, zoals Darwin Retail planner. Wil je goed sturen op voorraadniveau en marge, dan is het gebruik van excel te omslachtig, tijdrovend en foutgevoelig. Door gebruik te maken van een Retail planning heeft Zeeman meer up to date inzichten gekregen. Hierdoor kunnen de financiële en commerciële budgetten meer op elkaar worden afgestemd. Bovendien kan telkens gemeten worden of de merchandise in lijn is met de winkelgroei.

Inzicht in de hele keten van bestellen tot leveren is cruciaal

Retailers merken dat het steeds belangrijker wordt om goed inzicht te hebben in de gehele keten vanaf het bestellen vanuit de winkels tot aan het leveren van de goederen. Actuele verkoopinformatie en inzicht in de winkelvoorraad is daarbij cruciaal. Verschillende retailers selecteren daarom apps voor medewerkers op de winkelvloer. Hiermee wordt inzichtelijk hoeveel artikelen in een bepaalde periode in de winkel aanwezig zijn.

Omdat omnichannel steeds belangrijker wordt en dus ook de winkelvoorraden steeds betrouwbaarder moeten zijn, is het van belang om ook de laatste stap in de winkelbevoorrading te sluiten. Retailers merken dat ontvangstregistratie in de winkel en periodieke groepstellingen hierbij een grote rol spelen. Maar ook duidelijke procedures aan winkelmedewerkers hoe om te gaan met voorraden is van invloed. Zo moet een kassamedewerker geen algemene artikelcode meer toepassen op niet scanbare artikelen. Daarnaast moet geconstateerde derving zo snel mogelijk geregistreerd worden.

Voorraadoptimalisatie

De bovenstaande conclusies komen uit de rondetafelgesprekken die Retail Connected op 3 oktober 2019 voerde met 20 retailers. Doordat er veel verschillende bedrijven aanwezig waren, ontstonden er vakinhoudelijke gesprekken waarbij iedereen van elkaar kon leren.

Wilt u ook eens deelnemen aan een ronde tafelgesprek? Laat ons weten welk onderwerp u graag op onze agenda wilt zien. Mail naar marketing@greatcircle.nl

Retail Connected

Retail Connected is een samenwerking van IT-leveranciers die oplossingen voor de retail markt bieden. Op basis van best practices en best value uit de retail wordt ervoor gezorgd dat deze oplossingen samenwerken als één totaaloplossing. Partners in Retail Connected zijn GreatCircle, Slimstock, Cow Hills, Darwin en Colleqtive.

Meer weten?

Wilt u doorpraten over het optimaliseren van een winkelvoorraad? Neem dan contact op met Bianca van der Woude: 06 5710 5903

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter