+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

Een succesvolle data-strategie: terug naar de kern“We moeten iets met big data”. Er zijn maar weinig boardrooms waar deze zin niet is uitgesproken de afgelopen jaren. Data kan je belangrijke inzichten geven in de manier waarop je klanten reageren of hoe je processen georganiseerd zijn. We meten en weten steeds meer, maar het gaat er uiteindelijk om wat je doet met deze gegevens. Hoe kan de kennis en data die bij jouw organisatie überhaupt al in huis is op de juiste manier ingezet worden?

Broad Horizon helpt organisaties om hun data doelgericht in te zetten en een datagedreven organisatie te worden door op vier assen te veranderen. Het juiste inzicht helpt je om betere beslissingen te maken en voorop te lopen.

Terug naar de kern

Veel bedrijven willen meer doen met hun data, maar weten niet precies wat. Om de juiste dingen met je gegevens te gaan doen, moet je terug naar de kern: Wat is de visie van je bedrijf, wat wil je bereiken? Pas als je scherp hebt welk doel het dient, bepaal je welke data je gaat inzetten om deze doelen te bereiken.

Vaak hebben bedrijven genoeg data in huis, maar is deze data versnipperd, niet te herleiden, verouderd, onbetrouwbaar of niet in koppelbare systemen opgeslagen. Het is dan verstandig om met kleine stapjes en doelgericht te beginnen. Door trajecten klein te houden kun je snel succesvol zijn. Zo kan een bedrijf dat meer klantinzicht wil krijgen bijvoorbeeld starten met het personaliseren van de bestaande e-mailnieuwsbrief en deze voortaan in vier smaken aanbieden. Vanaf het moment dat je deze vier nieuwsbrieven gaat versturen, ga je de data hiervan gebruiken om meer inzichten te krijgen in de lezers van de nieuwsbrief en hier vervolgens op in te spelen.

Focus door data-analyse

De bestaande data binnen je organisatie kunnen je met behulp van data-analyse inzicht geven in je processen, je klanten en je medewerkers. Als je scherp hebt wat je er nodig is om je werk beter te doen, focus je op de goede dingen. Wil een organisatie zijn klanttevredenheid verbeteren, dan kun je met behulp van je data inzichtelijk maken op welke punten je organisatie slecht wordt beoordeeld en op welke moment klanten afhaken. Die inzichten helpen je op de juiste plekken en momenten in te grijpen om klanten te behouden.

Data-inzichten kun je inzetten voor je klanttevredenheid, maar ook voor het verbeteren van je processen (bijvoorbeeld doorlooptijden), je productontwikkeling, je logistiek of de wensen van je medewerkers. Uiteindelijk kun je met behulp van je inzichten ontwikkelingen voorspellen en verklaren en zorgen voor een optimale inzet van mensen, processen en middelen.

Binnen Broad Horizon hebben we met Cmotions de expertise op data gebied in huis. Cmotions is ook een Broad Horizon company. Wil je ook de relatie leggen tussen data, inzichten, toepassingen en organisatiedoelen? Neem dan contact op Peter Reddering van Cmotions, 06 5060 5001 of met Bianca van der Woude, Vertical Lead Retail & Fashion bij Broad Horizon, 06 5710 5903

Digitale transformatie

Dit is een van de blogs over de vijf bouwstenen voor digitale transformatie. Wil je meer weten over deze bouwstenen lees dan ook onze blog ‘Futurize your products: drie stappen om innovaties te implementeren’.

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter