+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

Het optimaliseren van bedrijfsprocessen in 3 stappen Je merkt het aan alles: jouw bedrijf moet continue flexibel inspelen op veranderingen in de markt, de wensen van je klant, de regelgeving of op nieuwe businessmodellen. Je vraagt je dan ook geregeld af of je processen nog wel goed zijn afgestemd op de veranderende vraag en of je zaken slimmer, sneller of efficiënter kunt organiseren. Heb je je operatie op orde, dan ben je immers flexibeler.

Iedere ondernemer wil zijn organisatie verbeteren, maar waar moet je beginnen? Hieronder bespreken we de drie belangrijkste stappen die je moet zetten.

1. Breng knelpunten in je proces in kaart

Om verbeteringen door te kunnen voeren, breng je eerst in kaart waar de knelpunten in je bedrijfsprocessen zitten. Heb je dit helder voor ogen, dan kun je beslissen op welke van deze knelpunten je je gaat richten. Belangrijke factoren om deze afweging te maken zijn bijvoorbeeld:

  • Welke van de knelpunten zal de komende tijd naar verwachting groter worden?
  • Op welke van de knelpunten kan ik als bedrijf zelf invloed uitoefenen?
  • Welke knelpunten zijn IT gerelateerde problemen en welke organisatorische?
  • Hoe verhouden de knelpunten zich tot de business strategie?

2. Kijk kritisch naar je bestaande processen

Het bepalen van de knelpunten in je processen dwingt je om je bestaande processen onder de loep te nemen. Als er binnen je organisatie al jaren op dezelfde manier wordt gewerkt, is deze manier zo ingesleten dat het moeilijk is om nog te zien hoe het anders kan. Stel jezelf de volgende vraag: als we vandaag opnieuw dit proces zouden moeten inrichten, zouden we het dan nog steeds zo doen? De ervaring van andere bedrijven die eenzelfde traject hebben doorgemaakt kan je helpen om weer met een open blik naar je eigen processen te kijken.

3. Zorg voor de juiste applicaties die je bedrijfsprocessen ondersteunen

Als duidelijk is welke bedrijfsprocessen je aan wilt pakken, dan is ook snel inzichtelijk dat dit ook een aanpassing van de huidige bedrijfsapplicaties betekent. Deze applicaties zijn vaak al jaren geleden ontworpen. Ze dwingen een bepaalde manier van werken af die niet per definitie past bij je vernieuwde bedrijfsprocessen. In plaats van je bedrijfsproces te ondersteunen, vormen ze eigenlijk steeds meer een bottleneck. Hierdoor is het van belang om je huidige applicatie architectuur te herzien en je IT roadmap bij te stellen.

Moderne bedrijfsapplicaties, zoals Microsoft Dynamics 365, zijn dusdanig procesmatig ingericht dat ze kunnen sturen op uitzonderingen. Door het power platform waarmee Microsoft Dynamics 365 is verrijkt krijg je inzicht in je data. De acties die je uit je data-inzichten krijgt, kun je binnen hetzelfde platform binnen je organisatie aan iemand toewijzen. Hierdoor worden veel menselijke acties geautomatiseerd.

Adoptieproces

Het herzien van je bedrijfsprocessen én de bijbehorende applicaties zorgen binnen elk bedrijf voor een optimalisatie van de operatie. Dit lukt echter alleen als je medewerkers ook de noodzaak van de verandering zien, deze begrijpen en hier ook aan mee willen werken. Dit gaat niet over een nacht ijs, maar vereist een adoptieproces.

Wil je eens met een ervaringsdeskundige van gedachten wisselen over het optimaliseren van de operatie binnen jouw bedrijf? Neem dan contact op met Bianca van der Woude: 06 5710 5903

Digitale transformatie

Dit is een van de blogs over de vijf bouwstenen voor digitale transformatie. Wil je meer weten over deze bouwstenen lees dan ook onze blog over ‘De kracht van de digitale werkplek

Heeft u interesse in een informatie bijeenkomst op 26 september over de toekomst van Dynamics AX, kijk dan hier.

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter