+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

Zonder technologie kan een retailer niet bestaan. Want in de wereld van vandaag zijn klanten, medewerkers en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden. En als retail elke dag verandert, dan moet de technologie natuurlijk meeveranderen.

Maar hoe speel je als ondernemer in op de laatste ontwikkelingen? En wat betekent dit voor de IT-systemen binnen je organisatie?

Deze onderwerpen kwamen ruimschoots aan bod tijdens het allereerste event van Retail Connected.

Greatcircle-Uitsnede

 

Technologie is cruciaal

Tientallen managers uit de Nederlandse retailbranche kwamen op 18 mei naar het landelijk gelegen Oranjerie Hydepark. Om vooruit te blikken en nieuwe inspiratie op te doen voor hun onderneming. En om getuige te zijn van de officiële lancering van Retail Connected.

Hoe divers ook, de aanwezigen hebben één ding met elkaar gemeen; de wens om de IT-systemen te stroomlijnen, vereenvoudigen, automatiseren of uit te besteden. Zodat de IT-afdeling innovaties kan omarmen en de business verder kan groeien. En natuurlijk de wens om IT-oplossingen op een slimme manier in te zetten. Om zo de klant van A tot Z te leren kennen. Want daar is voor veel ondernemingen nog een wereld te winnen.

Digitale transformatie met Microsoft technologieGreatcircle-Roos

Inspirerend is de aftrap van de dag door Niels Roos, technology solutions professional van Microsoft. Hij neemt de aanwezigen mee naar een wereld waarin Artificial Intelligence en Cognitive Services een centrale rol spelen. Niels Roos: ‘Waar we vroeger een persoonlijke assistent hadden, hebben we tegenwoordig virtuele assistenten. Om ons te begeleiden in wat voor ons belangrijk is.’

 

Denk bijvoorbeeld aan de chatbot, die we inmiddels overal zien opduiken. Een virtuele assistent die dankzij kunstmatige intelligentie in staat is de klant te begrijpen en te ondersteunen.

Of het Amerikaanse Amazone, dat in Seattle een supermarkt opende waarin alle denkbare klantinformatie wordt geregistreerd. Informatie die wordt geanalyseerd om de klant tot in detail te leren kennen. En daardoor zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Greatcircle-lancering-van-retail-connectedDe officiële lancering van Retail Connected

Inspirerend zijn ze zeker, al die nieuwe toepassingen. Maar hoe richt je de IT van je organisatie daar op in? En hoe zorg je dat nieuwe applicaties aansluiten op de oude? Om nog maar niet te spreken van het up to date houden van de bestaande systemen. Nu al een zorgenkindje van veel retailers, die vooral bezig zijn met het blussen van IT-brandjes. Aandacht die ze liever aan innovatie zouden besteden.

 

Op die uitdagingen sluit de lancering van Retail Connected aan. Retail Connected is een samenwerkingsverband van IT-specialisten, dat inspeelt op de behoefte van retailers om hun IT-systemen up-to-date te houden. En om aansluiting te houden bij de laatste technologische ontwikkelingen in de markt.

Om dit te realiseren hebben de verschillende partners hun specifieke kennis, ervaringen en oplossingen in Retail Connected gebundeld. Een van de speerpunten is opslag in de cloud, waarbij schaalbaarheid en beheersbaarheid centraal staan. En het leveren van toepassingen die gestandaardiseerd, flexibel maar toch betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Zo kan de retailer razendsnel inspelen op wat er in de markt speelt.

Het menu-model van Retail Connected

Retail Connected biedt haar diensten en producten aan in een menu-model. De retailer kan precies die toepassingen afnemen die voor zijn of haar organisatie essentieel zijn. Daarin staat precies vermeld welke onderdelen van Retail Connected op welk moment ingezet kunnen worden.

Stel dat de CRM aan een opfrisbeurt nodig is, maar de ERP nog prima aan de eisen voldoet. Dan kan gericht op het optimaliseren van de CRM-toepassing worden ingezet. Pick and mix dus!

Master Data Management is keyGreatcircle-Jan-Willem

Dan is het de beurt aan digital transformer Jan Willem Boerhout, gepokt en gemazeld in de retail branche. Of zoals hij zelf zegt, verwijzend naar de sportwinkel van zijn ouders: ‘Ik ben geboren in de retail.’ Hij schets een beeld van een almaar complexer wordend winkelbedrijf. Waarin verschillende systemen met elkaar moeten kunnen communiceren en toenemende hoeveelheden data worden verwerkt. Iets dat alleen

succesvol kan gebeuren wanneer de juiste data aanwezig is.

 

Boerhout kan daarom het belang van het op orde hebben van je productgegevens niet genoeg benadrukken. ‘Master data is je essentiële data die gedeeld wordt. En die data is niet alleen key, het is the key.’

                                                                 Inspirerende toekomst van retail

Greatcircle-richard-van-hooijdon

De dag wordt afgesloten door trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk, onder andere bekend van tv-programma’s als RTL Boulevard en RTL Late Night. Hij neemt de aanwezigen in sneltreinvaart mee naar de toekomst. Om ze in een duizelingwekkend tempo voor te schotelen wat de retailbranche te wachten staat. Van Hooijdonk. ‘Wie niet meegaat met zijn tijd, die is reddeloos verloren.’ Het is een prikkelende boodschap die de aanwezigen op het puntje van hun stoel brengt. Zijn belangrijkste advies aan de aanwezigen; ‘neem in je directie iemand van rond de 25 aan. En laat deze persoon je bedrijf ook echt meebesturen. Want de toekomst komt er hoe dan ook aan. Dus dan kun je er maar beter op voorbereid zijn.’

Een uitspraak die de eerste bijeenkomst van Retail Connected bondig samenvat!

 

Naar aanleiding van alle positieve reacties op de lancering van Retail Connected hebben we meteen een vervolg ingepland. Op 23 mei 2019 organiseren we het tweede event van Retail Connected. We hebben dan ongetwijfeld veel nieuws over onze samenwerking te delen. En een aantal spraakmakende gasten op het programma staan, met een visie op de retailbranche!