+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

“Waar ik aan denk bij promotie is ‘tweede kopje koffie gratis’ of ‘vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan’. Ik vind het nogal tuttig en word er gewoon treurig van. Over een paar jaar zijn er geen promoties meer op papier en zullen we het moeten redden met digitale promoties. Daarnaast zijn we teveel doorgeslagen met promoties en de omzet stijgt niet. Alles is altijd afgeprijsd. Terwijl promotie meer is dan dat.”, aldus Retail Marketeer René Repko*.

Waarom vernieuwen we dit proces niet? Denk bij promotie niet alleen aan prijsverlaging, maar ook aan innovatie op het gebied van assortiment, proces, merk en formule. Er zijn altijd nieuwe soorten oplossingen en mogelijkheden te bedenken. Neem eens afstand en stel de volgende vragen:

  • Waar zit je onderscheidend vermogen?
  • Hoe kun je de relevantie van je merk versterken?
  • Waar zijn je promoties op gericht?

Internationale Retail innovatie

Zo heeft Tesco een nieuwe formule gelanceerd, Jack’s by Tesco, om het ‘gevecht’ aan te kunnen met de lage prijsformule van Aldi en Lidl. Jack’s is nu een erg simpele en goedkope variant van Tesco en probeert de concurrentie aan met deze twee supermarkten aan te gaan. Ook hebben ze geïnnoveerd met een fast check-out met een app.

Supermarktketen Traders Joe’s onderscheidt zich op het gebied van assortiment, uitstraling en dienstverlening. Er zijn veel medewerkers op de vloer om extra service aan de klanten te bieden. Klanten zijn fans en ook de relatie met leveranciers is verfrissend en gebaseerd op transparantie.

Investeren

Wanneer je promoties goed op orde wilt hebben, zul je weten wat de effectiviteit is. Oftewel zoals René Repko zegt; “Let the data do the talking”. En wil je data gedreven werken, dan heb je een goed systeem nodig. “Nu is er gewoon onvoldoende analyse op effectiviteit. Investeer hierin. Elke dag dat je deze shift niet maakt, is een gemiste kans.”

Aan de slag

De ervaring is dat het promotieproces complex is. Er zijn veel mensen bij betrokken, er gaat veel energie in zitten en dat terwijl er weinig inzichten zijn. Ook gebeurt er nog zoveel handmatig. Men komt vaak helemaal niet toe aan innovatie.

Herkenbaar?
Wil je eindelijk het promotieproces vernieuwen? En aan de slag met data? Wij helpen je graag op weg om meer inzicht te krijgen in het huidige proces en verbeteringen aan te brengen voor de toekomst. Interesse? Bianca van der Woude denkt graag met je mee. Mail of bel 06 5710 5903

Lees ook onze vorige blog over data strategisch inzetten.

*René Repko heeft bij leidende merken als Albert Heijn, HEMA, Sligro, Rituals en Action de marketing ingrijpend verbeterd. Tijdens het Retail Connected event van 23 mei sprak hij onder andere over bovenstaande.

 

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter