+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

Stel je voor dat je uit de winkel net zoveel informatie kunt halen over het winkelende publiek als bij een webshop. Wie bezoeken de winkel? Waar worden ze blij van? Wat kopen ze uiteindelijk? We kunnen niet precies dezelfde informatie over winkelbezoekers achterhalen als online, maar er is meer mogelijk dan je denkt. Zijn het meer mannen of vrouwen die de winkel bezoeken? Hoe oud zijn ze? Komen ze vaker? Hoe bewegen ze zich door de winkel? Dat kan allemaal!

Hoe werkt het?

De applicatie eMotion counter analyseert de beelden die beveiligingscamera’s maken. De camerabeelden worden opgeslagen als nummertjes, zodat ze niet meer te herleiden zijn naar een persoon. Zo waarborg je de privacy van bezoekers. De beelden worden met behulp van artificial intelligence geanalyseerd. De analyse geeft zicht op leeftijd en geslacht van het winkelend publiek . Daarnaast geeft het een beeld van hun emotie (houding en gezichtsuitdrukking). Dit levert de volgende vier inzichten op die tot nu toe alleen online met behulp van cookies te verkrijgen waren.

1. Inzicht in de customer journey

Door de beelden van de verschillende camera’s te combineren, wordt geanalyseerd hoe de klant zich over de verkoopvloer beweegt. Hierdoor krijg je zicht op zijn klantreis door de winkel. Welke route wordt er gelopen, welke paden worden overgeslagen, waar blijven mensen even stilstaan? In plaats van klikgedrag volg je het wandelgedrag van de bezoekers. Hoe beweegt de klant zich over de verkoopvloer? Dat geeft waardevolle informatie voor het schappenplan.

2. Analyseren emotie

De beveiligingscamera’s analyseren ook de emotie van de mensen in de winkel. Daaruit kan bijvoorbeeld blijken dat de promotie op de zorgvuldig opgebouwde kopstelling weinig mensen blij maakt. Of dat die ene promotie die niet zo goed verkoopt, de bezoekers wél een glimlach ontlokt. Ook kunnen reacties op bepaalde producten of service worden gemeten. Waardevolle informatie dus om de opstelling attractiever en effectiever te maken.

3. Meer zicht op conversie

De analyses geven ook meer detailinformatie over de conversie. Door de informatie uit de kassa weet je dat een bepaald product tussen 16 en 18 uur goed verkoopt. Als je dit kunt koppelen aan het type bezoekers (geslacht, leeftijd) dat doorgaans op dat tijdstip in de winkel aanwezig is, dan kunnen promoties meer worden afgestemd op het type mensen dat in de winkel aanwezig is.

4. Narrowcasting

In winkels hangen steeds vaker displays waarop advertenties worden getoond. Als je weet wie er op een bepaald tijdstip in de winkel loopt en wat voor soort producten deze mensen doorgaans kopen, dan kun je deze advertenties afstemmen op de doelgroep. Zo krijgt de klant die zich in de buurt van de display bevindt een promotie te zien die real time aan hem is aangepast.

De slimme applicatie eMotion counter zorgt ervoor dat de customer journey van de klant in de winkel beter gevolgd kan worden. Hiermee bied je zowel vestigingsmanagers, de marketingafdeling en de category managers een waardevolle IT-oplossing.

Retail IT Challenge

Wil je meer weten over wat eMotion counter voor jouw bedrijf kan betekenen? Op vrijdag 16 november van 9.00 – 13.00 uur organiseren we voor IT managers in de Retail en Fashion branche de Retail IT Challenge – Techniek en Innovatie. We leggen die dag uit hoe eMotion counter werkt. Ook geven we een demonstratie over een geavanceerde digitale passpiegel waarmee u klantgerichte aanbiedingen kunt doen, gecombineerd met gezichtsherkenning. Meld je nu aan voor dit event.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Bianca van der Woude, Industry Lead Retail via 06 5710 5903 of per e-mail: bianca.vanderwoude@greatcircle.nl

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter