+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

Het einde van het jaar nadert en dus staan de winkels vol met Sinterklaas- en kerstartikelen. De kunst is om deze feestartikelen voor het eind van het jaar weer allemaal verkocht te hebben. Niet verkochte artikelen moeten immers worden opgeslagen, worden stoffig en kosten geld. De fashion branche is bij uitstek een seizoensbranche. Wat kunnen retailers leren van de ervaring van fashionbedrijven om slimmer om te gaan met seizoensgebonden assortimenten?

Collectiewisselingen

Was er vroeger sprake van een zomer- en een wintercollectie, tegenwoordig hebben modewinkels iedere 8 tot 10 weken collectiewisselingen. In een beperkte tijd moeten producten volledig doorverkocht zijn om ruimte te maken voor de volgende collectie. Er moet daarom doorlopend worden ingespeeld op de verkopen. Welke artikelen lopen goed en welke blijven achter? Blijft de omzet van een product achter, dan moet direct actie worden ondernomen. Dit kan in de vorm van afprijzen, extra promoties of door het product op te nemen in een folder of op een landingspagina.

Darwin Retail Planner

Om dit soort besluiten snel te kunnen nemen, is goede informatie nodig uit verschillende afdelingen van het bedrijf. Om dit proces goed te sturen, maakt de fashion branche hiervoor gebruik van ‘Darwin Retail planner’. Dit is software om de verkoop van specifieke seizoensartikelen te bewaken. Het systeem helpt supply chain managers en inkopers om objectief de doorverkopen te beoordelen.

Voorraad afbouwen

Bij de start van ‘het seizoen’ plannen supply chain en inkoop binnen welke periode de voorraad afgebouwd moet worden en hoe de omzet verdeeld moet zijn over die periode. In het systeem worden de daadwerkelijke verkopen van artikelen getoetst aan de doelen die zijn gesteld. Het systeem waarschuwt als de doorverkoop van een artikel op een bepaald kleurniveau niet voldoet aan de verwachtingen. Supply chain management weet dan onmiddellijk wanneer ze actie moeten ondernemen om de doorverkoop van bepaalde artikelen te stimuleren.

De ervaring van de fashion branche met het afbouwen van voorraad is heel nuttig voor andere retailers met seizoensproducten. Zodat alle kerstartikelen de winkel uit zijn op 25 december en de barbecues zodra de eerste blaadjes beginnen te vallen.

Voorraadniveau en omzetsnelheid

Door goed om te gaan met de voorraad van seizoensgebonden producten, zijn bedrijven in staat om hun voorraadniveaus terug te brengen. Zo verbetert de omzetsnelheid en zit er structureel minder geld in de supply chain. Dat wil toch iedere retailer!

Darwin Retail Planner maakt onderdeel uit van Retail Connected. Met Retail Connected zorgen we er voor dat uw systemen optimaal met elkaar samenwerken. Met zes deelnemende partners hebben we op elk deelgebied specifieke kennis in huis. Wilt u meer weten over Retail Connected en wat wij voor u hierin kunnen betekenen? Download dan de brochure Retail Connected.

Wilt u weten wat Darwin Retail planner voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met Bianca van der Woude, Industry Lead Retail: 06-57 10 59 03

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter