+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl

De promotiedruk in Nederland is groot en neemt alleen maar toe. Bij sommige retailers zie je al dat 50% van het assortiment op één of andere manier gekoppeld is aan een actie. Door deze promotiedruk staat het voorraadbeheer dagelijks onder hoogspanning. Hoeveel artikelen bestel je, hoe zorg je dat deze op tijd op het DC worden geleverd en hoe verdeel je dit tijdig en in de juiste hoeveelheden over de juiste winkels?

Voorraadbeheer

Voorraadbeheer is een ingewikkeld proces. Toch merken we dat veel voorraadbeslissingen nog worden genomen met de natte vinger en niet echt worden toegespitst op de lokale verkooppotentie van de betreffende winkel. Bij de verdeling over de verschillende winkels wordt vaak simpelweg de grootte van de vestiging als uitgangspunt genomen voor de hoeveelheid die voorradig zou moeten zijn of is de collo-inhoud leidend.

Ook werken veel retailers nog steeds met decentrale modellen waar winkels ver van tevoren intekenen op promoties. Over het algemeen werkt dit niet optimaal, omdat winkelmanagers niet de kennis en de beschikbaarheid van alle data hebben om vooraf de verkoop goed in te schatten.

Meer gebruik maken van data

Wil een supply chain manager echt een goede inschatting maken van de voorraad die hij aan vestigingen wil leveren, dan moet hij verschillende data een rol laten spelen. Denk hierbij aan:

  • Lokale afzetpatronen van de producten
  • De promotiegevoeligheid van een bepaalde winkel
  • De minimale (extra) displayvoorraad die nodig is voor een mooi winkelbeeld
  • Just in time levering voor efficiënte verwerking in de winkels
  • Eerder behaalde successen van vergelijkbare acties met dezelfde of soortgelijke producten en/of kortingsmechanismes

Om deze data te verwerken is veel rekenkracht nodig. Dit kan niet meer op basis van gut feeling, ad hoc vergaderingen en Excel-sheets. Er zal meer vertrouwd moeten gaan worden op algoritmes. Doen jouw mensen dat, dan krijgt iedere winkel de voorraad die hij nodig heeft, kan er tijdens de actie snel bijgeschakeld worden en is aan het eind van het proces de restvoorraad beperkt. Om op die manier te kunnen sturen, is een centrale aansturing cruciaal waarbij processen maximaal geborgd worden in systemen.

Centraal overzicht

Herken je dit? Slim4 van Slimstock speelt in op de retail dynamiek door per dag, per artikel, per locatie de optimale voorraadbehoefte te berekenen. Het ERP blijft altijd de bron met alle masterdata, transacties en logistieke gegevens. Door een naadloze uitwisseling van data maak je enerzijds gebruik van de robuuste back bone van het ERP. Tegelijkertijd helpt Slim4 je om de dagelijkse dynamiek op verfijnde wijze te managen. Deze combinatie zorgt ervoor dat de voorraad bij de volgende acties nog beter aansluit op de vraag dan voorheen. Zo wordt de druk op de supply chain minder en het resultaat beter!

Met RetailConnected zorgen we er voor dat uw systemen optimaal met elkaar samenwerken. Met zes deelnemende partners hebben we op elk deelgebied specifieke kennis in huis. Wilt u meer weten wat wij voor u hierin kunnen betekenen? Neem gerust contact op met Bianca van der Woude, Industry Lead Retail. Mobiel 06 5710 5903 / e-mail bianca.vanderwoude@greatcircle.nl

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter