+31 88 0580 222 info@greatcircle.nl
Binnen de retail staan de marges onder druk en ligt de concurrentie continu op de loer. Het is dan ook niet verrassend dat retailmanagers geregeld wakker liggen over uitdagingen, wijzigingen en ambities. Neem je belangrijke besluiten op je gevoel of wil je alle besluiten onderbouwen met cijfers? Het onderbuikgevoel van retailers werkt prima, maar toch is het vaak verstandig om dit gevoel te kwantificeren. Slimme inzet van data helpt daarbij.
Business Intelligence

Allereerst kun je starten met de data die je binnen je bedrijf al beschikbaar zijn. Zo zetten veel retailbedrijven hun omzet- en voorraadcijfers in om trendanalyses te doen. Hoe druk was het vorig jaar op de dag na nieuwjaar? Wat voor spullen werden toen verkocht? Deze gegevens helpen te voorspellen hoe de verkopen het jaar erna op diezelfde dag zullen verlopen. Voorspellingen doen op basis van historische data noemen we Business Intelligence. Een heel nuttige en laagdrempelige manier voor organisaties om met data om te gaan.

Data Science

Wil je een stapje verder gaan, dan koppel je voorraad- en omzetcijfers aan andersoortige data. Voeg het weerbericht van de dag na nieuwjaar samen met de verkoop en omzet van die dag, dan kan voor het jaar erna nog gerichter de verkoop voorspeld worden. Het combineren van data vanuit verschillende bronnen noemen we data science. Data science helpt om gedrag te voorspellen en daarmee de benodigde voorraad voor een filiaal beter in te schatten.

Binnen de retail worden de grootte van een filiaal en het assortiment vaak gebaseerd op het aantal inwoners van een stad. Met behulp van data science kunnen ook andere factoren meegewogen worden. Zo beschikt het CBS over de demografische gegevens van een gebied, zoals inkomen en leeftijd van de inwoners. Deze data geven zicht op de behoefte van potentiële klanten.

Data ondersteunen de business

Met alle beschikbare data zijn zoveel inzichten mogelijk, dat wij retailers adviseren om eerst goed na te denken over wat ze met al die data willen doen. Bepaal eerst de doelen van de organisatie. Zijn de doelen heel helder, dan ga je daarna pas bepalen welke data nodig zijn om deze doelen te bereiken. Op deze manier kunnen data de business ondersteunen.

Zijn er eenmaal genoeg historische data beschikbaar, dan kun je gaan voorspellen hoe de toekomstige verkoop gaat zijn. Is het doel om de voorraad beter af te stemmen op de verkoop, dan ga je op zoek naar de data die nodig zijn om dit mogelijk te maken. Dit kunnen data zijn uit je eigen organisatie (transactiecijfers, omzetcijfers), maar ook data die je niet in huis hebt: demografische gegevens van het CBS, marktcijfers van GfK, marktonderzoeken of KvK-gegevens. Ook is het mogelijk om je eigen data te verrijken om betere inzichten te krijgen.

Wilt u ook bekijken met welke beschikbare data u business vragen kunt beantwoorden? Breinwave helpt u graag op weg met de workshop Business Driven Data Science.

Interesse? Laat dan uw gegevens achter op onze contactpagina. Rechtstreeks contact opnemen kan ook: Bianca van der Woude, Industry Lead Retail: 06 5710 5903

Breinwave maakt onderdeel uit van Retail Connected. Met Retail Connected zorgen we er voor dat uw systemen optimaal met elkaar samenwerken. Met zes deelnemende partners hebben we op elk deelgebied specifieke kennis in huis. Wilt u meer weten over Retail Connected en wat wij voor u hierin kunnen betekenen? Download dan de brochure Retail Connected.

Deel dit bericht...
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter